Blog

SEO Advent: 24 praktische SEO tips (4/4)

In de aanloop naar kerst deel ik 24 praktische SEO tips. Je kunt de SEO tips eenvoudig zelf toepassen. In dit deel vind je tip 19 t/m 24. Deze gaan over GoogleJobs, headings, externe linkbuilding kansen spotten, meta titles en descriptions, E-E-A-T

#19: GoogleJobs voor meer zichtbaarheid van je vacatures 

Praktisch elk bedrijf zoekt nieuwe mensen. Volgens het CBS stonden er in september dit jaar 449 duizend(!) vacatures open in Nederland.

Maar lang niet alle vacatures zijn goed zichtbaar. Wat kun je daaraan doen?

GoogleJobs domineert de zoekresultaten. Zoek maar eens op een functie + vacature. Een groot blok met vacatures vult je hele scherm.


Google Jobs overzicht in de search resultaten

Hoe komt jouw vacature daar te staan? 

Je hebt 2 opties:

  1. Google Jobs structured data (een stukje code) toevoegen aan de vacature op je website. Dit kun je doen met behulp van een developer. In het geval van een WordPress website zijn er verschillende plugins die je kunt gebruiken.
  2. Je vacature plaatsen op externe platformen, zoals Nationale vacaturebank, Indeed of Monsterboard. Zij maken al gebruik van structured data op hun platform, waardoor je vacature die code automatische mee krijgt. 

#20: Schrijf inhoudelijke headings voor beter scanbare teksten

Heb je enig idee waar een tekst over gaat als je hem scant en de onderstaande koppen leest?

Onbekende klantnaam X

Wat hebben we gedaan?

Het resultaat

Contact

Nee. Deze tekst kun je inhoudelijk niet invullen. Ook kun je niet bepalen of de tekst de moeite waard is om te lezen, want je hebt geen idee of het interessant voor jou is.

Toch kom je op heel veel websites deze koppen letterlijk tegen.

𝗧𝗶𝗽: schrijf inhoudelijke headings voor beter scanbare teksten. Zo kunnen jouw websitebezoekers veel beter bepalen waar de tekst over gaat en of het relevant voor ze is.

𝗩𝗮𝗻: Onbekende klantnaam X → 𝗻𝗮𝗮𝗿: [Dienst + branche]

Voorbeeld: SEO optimalisatie voor het goede doel

𝗩𝗮𝗻: Wat hebben we gedaan? → 𝗻𝗮𝗮𝗿: [Specifieke werkzaamheden] 

Voorbeeld: Zoekwoordenonderzoek, SEO 0-meting en verbeteringen 

𝗩𝗮𝗻: Het resultaat → 𝗻𝗮𝗮𝗿: [Voorbeeld van het resultaat]

Voorbeeld: 25% stijging in organisch zoekverkeer

𝗩𝗮𝗻: Contact → 𝗻𝗮𝗮𝗿: [Call to action + dienst]

Voorbeeld: Hulp nodig bij SEO optimalisatie van jouw website? 

Als je ook wil dat de zoekmachine je teksten goed kan lezen, voeg dan netjes heading tags aan je koppen toe.

#21: Externe linkbuilding kansen spotten in Google

Blogs plaatsen op externe websites is een van de meest gebruikte linkbuilding tactieken. 

Met deze zoekopdrachten vind je opties voor het plaatsen content op andere websites.

Zoek in Google naar:

  • [keyword] + inurl:schrijf-voor-ons
  • [keyword] + filetype:pdf mediakit
  • [keyword] + “gastbloggers gezocht”

Voorbeeld:

startup + filetype:pdf mediakit 2022

Zoekresultaten voor ‘start + filetype:pdf mediakit 2022’

#22: Hoe schrijf je een goede meta title en description?

De meta title en description vormen samen het organische resultaat van een pagina in de zoekmachine. 

Je kunt het zien als een mini advertentie van je de pagina. 

Houd je aan de volgende richtlijnen voor het schrijven van een goede meta title en description.


Meta title:

  • Unieke beschrijving van de pagina
  • Maximaal 60 tekens
  • Gebruik 1 keyword
  • Verwerk een Unique Selling Point

Meta description:

  • Beknopte en inhoudelijke beschrijving van de pagina
  • Maximaal 155 tekens
  • Gebruik 1 keyword of een synoniem ervan
  • Plaats het keyword zo ver mogelijk vooraan
  • Verwerk een Call To Action

#23: E-E-A-T toepassen op je content

E-E-A-T heeft niks te maken met eten. Helaas, het kerstdiner moet nog even wachten. 

De afkorting staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het concept komt uit de Google Search Quality Evaluator Guidelines.


In het kort komt het er op neer dat Google graag de resultaten toont van betrouwbare experts.

Hoe laat je zien dat jíj de expert ben? 

  1. Schrijf de teksten op je website vanuit de ik-vorm
  2. Wees de bron, dus plaats niet te veel uitgaande links
  3. Zorg voor een uitgebreid auteursprofiel of ‘over mij’ pagina op je website
  4. Richt je op het delen van kennis en probeer niet direct te veel te verkopen
  5. Focus op een niche, zodat jij gekoppeld wordt als expert aan dat onderwerp
  6. Voeg een datum toe aan je content om te laten zien dat deze recent en relevant is

#24: Laaghangend fruit: de quick wins voor SEO optimalisatie

Wanneer je zoekmachine optimalisaties uitvoert, kijk dan als eerst naar het laaghangend fruit. Oftewel, met welke makkelijke aanpassingen kun je snel resultaat behalen. 💯

Google Search Console geeft hier goed inzicht in. Kijk met welke zoektermen de website rankt op de positie 10 t/m 20. Dat is de tweede pagina in de zoekmachine. Vervolgens kijk ik naar het aantal impressies. Op welke zoekterm zijn deze relatief hoog, maar het aantal kliks nog relatief laag? Dit zijn de ‘laaghangend fruit’ resultaten die vrij eenvoudig van de 2e naar de 1e pagina kunnen komen.

Quick optimalisatie wins zijn:

  • Correct keyword gebruik
  • Meta data invullen
  • Interne links toevoegen
  • Correct heading gebruik
  • Structured data toevoegen
  • Content uitbreiden

SEO Advent

Dit was de laatste reeks tips in de serie SEO Advent. Hieronder vind je alle eerder geplaatste SEO tips terug.

Lees ook:

SEO Advent: 24 praktische SEO Tips (1/4)

SEO Advent: 24 praktische SEO Tips (2/4)

SEO Advent: 24 praktische SEO Tips (3/4)

SEO Advent: 24 praktische SEO tips (3/4)

In de aanloop naar kerst deel ik 24 praktische SEO tips. Je kunt de SEO tips eenvoudig zelf toepassen. In dit deel vind je tip 13 t/m 18. Deze gaan over NoIndex, Bing Webmaster Tools, Nofollow links, redirect criteria, favoriete blogs en interne linkbuilding kansen.

#13: NoIndex voor pagina’s die Google niet mag zien

Van sommige pagina’s wil je niet dat Google ze indexeert. Denk aan:

  • Pagina’s op een testomgeving
  • Bedankpagina’s achter formulieren
  • Download pagina’s in je sales funnel

In de code van je website geef je aan deze pagina ‘noindex’ mee. Als Googlebot dan langs komt om jouw website te crawlen, slaat hij pagina’s met ‘noindex’ over. Hiermee voorkom je dat deze pagina’s terug te vinden zijn in de Google Search resultaten.

Dat is vooral handig als je conversies meet aan de hand van bezoeken op je bedankpagina of downloads exclusief beschikbaar wil stellen voor mensen die hun e-mailadres achter hebben gelaten.

Mocht je nu pagina’s terug zien in Google Search die niet geïndexeerd mochten worden? Dan biedt Google de mogelijkheid om ze te verwijderen via de ‘removal’ optie in Google Search Console. Dit is een tijdelijke maatregel. Je dient alsnog ‘noindex’ toe te voegen.

Google zoekresultaten voor bedankt voor je aanvraag
Resultaten voor de zoekopdracht “bedankt voor je aanvraag”

#14: Bing Webmaster Tools voor gratis SEO inzichten

Bing Webmaster Tools is vergelijkbaar met Google Search Console. Veel dezelfde soort functies vind je hier terug, maar ook een paar unieke ten opzichte van Google:

✔️ Onderzoek sleutelwoord: voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek

✔️ SEO-rapporten: een overzicht van SEO fouten, zoals te lange of te korte meta titles en descriptions, verkeerd gebruik van headings en missende alt-teksten

✔️ Verkenningsbeheer: hier zie je de tijd waarop je website veel wordt bezocht. Daarbij kun je aan Bing aangeven wanneer Bingbot website intensief moet verkennen (oftewel: indexeren)

✔️ Berichten m.b.t. copyright verwijdering: Bing houdt in de gaten of je content jat van andere websites. Hier krijg je te zien als een pagina daarvoor door Bing gemarkeerd is. 


En wat ook heel fijn is aan Webmaster Tools:
Je kunt je site importeren uit Google Search Console, dus geen extra verificatie nodig.


#15: NoFollow tegen Malafide links

Heb je reactievelden op jouw website waar mensen URL’s of profiel links plaatsen? Dan kunnen er zomaar malafide links op jouw site terechtkomen. 

Om te voorkomen dat Google vastlegt dat jouw website linkt naar deze schimmige praktijken, voeg je een rel=”nofollow” toe aan deze elementen. 

Je voorkomt hier ook mee dat mensen de reactievelden van jouw website gebruiken om te linkbuilden voor hun eigen website. 

Let wel, ongewenste links ga je hier niet mee tegen. Alleen de ‘reputatieschade’ naar de zoekmachine voorkom je hiermee. Check daarom altijd de reacties die geplaatst worden op jouw website. 

#16: Favoriete SEO blogs

SEO leer je door te doen, maar ook door erover te lezen. 

Mijn favoriete kennisbronnen voor SEO zijn:

Search Engine Journal

Google Search Central

Search Engine Land

Moz

Search Engine Watch

#17: Criteria voor het opstellen van een redirects overzicht

Bij een website migratie is SEO een heel belangrijk onderdeel. Je wil namelijk dat jouw site hetzelfde (of beter) scoort in de zoekmachine na de migratie. Een van de dingen die je dan moet doen is URL’s doorverwijzen.

Ik kan mij goed voorstellen, dat je echt geen zin hebt om 10.000 verwijzingen op te stellen.

Daarnaast zijn niet alle URL’s even belangrijk. Maar hoe bepaal je welke wel de moeite waard zijn en welke niet?

Verzamel URL’s in Excel op basis van de volgende criteria:

👤 Websitebezoekers: URL’s met meer dan 50 bezoekers in het afgelopen jaar

🔗 Links: URL’s met 5 of meer verwijzende links van externe domeinen

👮 Autoriteit: URL’s met een page authority van 10 of hoger

🥇Ranking: URL’s die op positie 1 t/m 15 ranken in Google

Dit zijn je belangrijkste pagina’s om door te verwijzen.

Uiteraard kunnen de aantallen qua bezoekers, links, autoriteit of ranking per website verschillen. Bekijk wat past bij jouw statistieken.

#18: Interne linkbuilding kansen spotten in Google

Wanneer je een website hebt met veel pagina’s, is het soms lastig om te zien waar de interne linkbuilding kansen liggen.

Met deze zoekopdracht zie je direct welke pagina’s interessant zijn voor interne links.

Type in Google:  Site:[websitenaam] + keyword

Voorbeeld:

Site:goedemorgenmarketing.nl + copywriting

Dan zie ik alle pagina’s op mijn website die de tekst ‘copywriting’ bevatten. Dat zijn dan potentiële pagina’s waarop ik interne links kan instellen.

Google zoekresultaten voor site:goedemorgenmarketing.nl + copywriting

SEO Advent

Dit waren tip 13 t/m 18 van SEO Advent. Op kerstavond volgt hier tip 19 t/m 24.
Elke dag verschijnen de tips ook op LinkedIn. Je vindt ze onder de hashtag #SEOAdvent.

Lees ook:

SEO Advent: 24 praktische SEO Tips (1/4)

SEO Advent:24 praktische SEO tips (2/4)

SEO Advent: 24 praktische SEO Tips (2/4)

In de aanloop naar kerst deel ik 24 praktische SEO tips. Je kunt de SEO tips eenvoudig zelf toepassen. In dit tweede deel vind je tip 7 t/m 12. Deze gaan over Lighthouse, alt-teksten schrijven, uitgebreid filteren in search console met RegEx, sneller indexeren, keywords en queries voor Looker Studio.

#7: Lighthouse in Google Chrome

De snelheid van je website is een belangrijke ranking factor voor zoekmachines. 🚀
Hoe check je die eenvoudig in je browser? 🌐

  1. Open je website in Google Chrome
  2. Klik rechtermuisknop op je pagina
  3. Kies inspecteren
  4. Je DevTools openen nu
  5. Kies in het menu ‘Lighthouse’ 
  6. Klik de button ‘Analyze page load’
Scores van een website analyse in ronde groene bollen. De scores zijn 92 voor performance, 100 voor accessibility, 100 voor best practices en 100 voor SEO.
Lighthouse scores voor de homepagina van Goede Morgen Marketing

🟢 Alle seinen op groen? Dan ben je lekker bezig. 

🟠 🔴 Scores in oranje of rood? Maak een screenshot en stuur het naar je website developer. Kijk samen wat er aan je website aangepast moet worden om ‘m sneller te maken. 

#8: 4 redenen waarom je alt-teksten moet schrijven

  1. Je verhoogt de toegankelijkheid van je website voor blinden en slechtzienden
  2. Google neemt accessibility mee in de beoordeling van jouw website 
  3. Je kunt er keywords in verwerken
  4. Je verhoogt je zichtbaarheid in de afbeelding search resultaten

Met een alt-tekst leest de zoekmachine wat er op een afbeelding staat. 

Alt-tekst is níét je bestandsnaam en ook níét de omschrijving die je onder de afbeelding zet. 

Het is de tekst die staat in de HTML code bij een afbeelding.

Code, die Google leest om te bepalen waar jouw pagina over gaat. Alt-teksten kun je dus gebruiken voor SEO. 

In de basis is alt-tekst bedoeld om je website toegankelijker te maken voor blinden en slechtzienden. Screenreaders lezen de alt-tekst voor, zodat deze mensen een beeld krijgen van wat er op de pagina te zien is.

Accessibility wordt door Google ook meegenomen als beoordelingscriteria voor jouw website. Check maar eens Lighthouse. Als de alt attribuut ontbreekt bij afbeeldingen, geeft Google je daar minpunten op.

#9: RegEx Search Queries in Google Search Console

Wist je dat je RegEx search queries kan gebruiken om je data in Google Search Console uitgebreid te filteren?

Filter je resultaten met reguliere expressies (regex) in Google Search Console

Dat kan met termen die gebruikt worden in zoekopdrachten via:

Prestaties > Nieuw >  Zoekopdracht > Aangepast (regex) 

Verzamel alle data rondom het onderwerp SEO door bij Regex in te geven:

‘SEO|zoekmachine optimalisatie|search engine optimization|organisch verkeer’

óf

Met termen die gebruikt worden in je pagina URL via:

Prestaties > Nieuw >  Pagina > Aangepast (regex) 

Verzamel alle data rondom je wervingscampagne. Geef als RegEx zowel je vacature detailpagina’s als je werken-bij pagina en de pagina’s met je medewerker interviews op:

‘vacature|werken-bij|interview’

#10: Nieuwe website sneller laten indexeren 🔍

Wanneer je een nieuwe website lanceert, wil je natuurlijk dat Google deze zo snel mogelijk oppikt. Daarvoor kun je de zoekmachine een handje helpen:

  • Maak een (XML) sitemap
  • Dien de sitemap in bij Google via Search Console
  • Laat Google weten dat je nieuwe site hebt: https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html 
  • Registreer of update je online profiel voor o.a. Google Mijn Bedrijf, LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram
  • Maak wat herrie rondom de lancering van je nieuwe website via online media

#11: Hoe verwerk je keywords op een natuurlijke manier in je content?

  1. Schrijf eerst de content voor de websitebezoeker, zonder na te denken over keywords.
  2. Selecteer daarna 1 keyword voor je pagina. Dit keyword is het hoofdonderwerp.
  3. Zoek synoniemen voor het keyword
  4. Verwerk het keyword en de synoniemen in de headings, alt-tekst, bodytekst, URL en links verwijzend naar de pagina.

Easy peasy 😉

#12: RegEx query voor je zoekwoorden in Looker Studio

Meten is weten. Ook wat betreft SEO. In Looker Studio (voorheen Data Studio) stel je zelf rapportages samen op basis van jouw doelen.

Ik gebruik hiervoor de bron input uit Google Search Console. Om de data volledig toe te spitsen mijn doelen stel ik een query in. Zo zie ik alleen de resultaten van bijvoorbeeld mijn diensten: Copywriting, SEO en Strategie.

Die query stel ik in met behulp van een stukje RegEx code. Die voeg ik als nieuw veld toe aan mijn diagram in 6 stappen:

  1. Gegevensbron bewerken
  2. Een veld toevoegen
  3. Geef het nieuwe veld een herkenbare naam
  4. Kopieer en plak de onderstaande code en vervang ‘ZOEKTERM’ door jouw gewenste zoekterm.
  5. Opslaan
  6. Voeg het nieuwe veld toe aan je diagram

RegEx Code:

CASE

  WHEN REGEXP_MATCH(Query, '.*ZOEKTERM.*') OR REGEXP_MATCH(Query, '.*ZOEKTERM.*') OR REGEXP_MATCH(Query, '.*ZOEKTERM.*')

THEN Query

END

SEO Advent

Dit waren tip 7 t/m 12 van SEO Advent. Op 18 december volgt hier tip 13 t/m 18.
Elke dag verschijnen de tips ook op LinkedIn. Je vindt ze onder de hashtag #SEOAdvent.

Lees ook:
SEO Advent: 24 praktische SEO Tips (1/4)

SEO Advent: 24 praktische SEO tips (1/4)

In de aanloop naar kerst deel ik 24 praktische SEO tips. Je kunt de SEO tips eenvoudig zelf toepassen. In dit deel vind je tip 1 t/m 6. Deze gaan over locatie in Google Mijn Bedrijf, structured data voor events, links in Google Search Console, uitbreiding op je zoekwoordenonderzoek en een handige browser extensie.

#1: Servicegebied in Google Mijn Bedrijf 🗺️ 

Een local SEO tip. Of eigenlijk een regional SEO tip. 

Een Google Mijn Bedrijf profiel zorgt voor vindbaarheid op Google Maps en in de Local Pack. 

Ook als jouw bedrijf niet vast te pinnen 📍 is op één plek op de kaart. Bijvoorbeeld als je online werkt of op locatie bij klanten.

En kaart met een geselecteerd servicegebied van een bedrijf
Google Maps met een geselecteerd servicegebied

Bij het aanmaken van je Google Mijn Bedrijf profiel kies je in plaats van een specifieke locatie voor een servicegebied. Zo laat je Google weten dat jij een relevant zoekresultaat bent voor een groter gebied.

Maak hier een Google Mijn Bedrijf profiel aan.

#2: Gebruik Structured Data om op te vallen in Search resultaten

Structured Data is een stukje code dat Google extra informatie geeft over de inhoud van de content op jouw website. Google begrijpt hierdoor beter wat voor informatie jij laat zien.

Met structured data kun jij je onderscheiden van je concurrenten in de zoekmachine. Met deze extra informatie val je namelijk veel meer op.


Als voorbeeld neem ik ‘events’. Organiseer jij trainingen, cursussen of conferenties? Dan kun je de event structured data toevoegen aan jouw pagina. Vereiste informatie hiervoor is de locatie, naam en startdatum.

Overzicht van Google search resultaten met structured data van events waarbij datum en titel van de training zichtbaar is.
Overzicht van Google search resultaten met zichtbare structured data van events

Het resultaat in de search resultaten:

  • Meer ruimte op het scherm
  • Opvallende opmaak
  • Extra klikbare links

Des te beter zichtbaar, des te groter de kans dat mensen doorklikken naar jouw website.

Onderaan het screenshot zie je ook nog extra structured data. Bij het resultaat van dereactie.nl staat de prijs uitgelicht.

Bekijk hier de uitleg van de implementatie van structured data voor events.

#3: Check je links in Google Search Console 🔗

In Google Search Console zit een overzicht met alle interne en externe links van jouw website. 

Tabellen met meest gelinkte pagina's intern en extern. En sites met de meeste links naar jouw site. De URL is geblurt maar de aantallen zijn nog zichtbaar.
Links overzicht in Google Search Console

Je ziet naar welke pagina’s op je website het meest wordt gelinkt en vanaf welke sites. 

Op die manier kun je geheel gratis jouw linkbuilding monitoren.

#4: Detailed als SEO browser extensie

Dit is al jaren mijn favoriete SEO browser extensie. 💛

Browser plugin met details over de meta title, description, URL en canoncial van de website goedemorgenmarketing.nl
Detailed plugin actief op mijn website

Detailed laat verschillende SEO onderdelen van de website zien die je op dat moment bezoekt.

In een oogopslag:

  • Meta title & description
  • Canonical
  • Robots tag
  • Word count
  • Headings
  • Links
  • Images met en zonder alt tekst
  • Schema met microdata
  • Open Graph data

#5: See, Think, Do, Care Model toepassen op je zoekwoordenonderzoek

Geef je zoekwoordenonderzoek extra waarde door de zoektermen te categoriseren in de fases van het See, Think, Do, Care-model van Google. 

👀 SEE zoekwoorden: woorden die impliceren dat iemand iets wil weten over een bepaald onderwerp. Dit zijn bijvoorbeeld zoektermen in combinatie met ‘wat is’, ‘voorbeelden’ en ‘soorten’.

🧠 THINK zoekwoorden: woorden die een overweging impliceren. Dit zijn zoekwoorden met ‘vergelijken’ ‘vs’, ‘of’, ‘beste’ en ‘voordelen’.  

🛒 DO zoekwoorden: woorden met een actie intentie, zoals ‘kopen’. Dit zijn vaak werkwoorden. 

💛 CARE zoekwoorden: woorden in de nazorg fase van jouw klanten. Dit zijn termen in combinatie met jouw bedrijfsnaam ‘inloggen ASN bank’ of ‘Mijn Greenchoice’.

Op die manier bepaal je welke zoektermen in welke fase van je funnel passen. 

#6: 404 pagina’s checken in Google Search Console ❌

Een pagina verwijderd of URL aangepast? Dat kan resulteren in een 404 error op jouw website. 
In Search Console vind je een overzicht van al jouw 404 pagina’s die door Google zijn opgepikt. Ga naar: Indexeren > Pagina’s > Niet gevonden (404).

Een grafiek met het aantal niet gevonden pagina's. Betreffende pagina's is 1.
Niet gevonden pagina’s (404) in Google Search Console

Check ze en stel waar nodig een redirect in.

SEO Advent

Dit waren tip 1 t/m 6 van SEO Advent. Op 12 december volgt hier tip 7 t/m 12.
Elke dag verschijnen de tips ook op LinkedIn. Je vindt ze onder de hashtag #SEOAdvent.

5 nieuwe features waarmee Google je helpt duurzamere keuzes te maken

Tijdens het Search On event presenteerde Google nieuwe features die ze toevoegen aan de zoekmachine. Een belangrijk onderwerp waar ze op inspelen is duurzaamheid. De afgelopen jaren heeft Google gezien dat steeds meer mensen zoeken naar duurzame opties en keuzes. Met deze nieuwe toevoegingen aan de zoekmachine helpt Google je om duurzamere keuzes te maken.

  1. Duurzame route via Google Maps

Onlangs heeft Google ‘Eco-Friendly Routing’ toegevoegd aan Google Maps. Wanneer je met de auto een route plant, laat Google je zien wat de meest efficiënte route is voor je brandstofverbruik. Je kunt daarbij aangeven wat voor brandstof jouw auto gebruikt. Voor een elektrische auto is de optimale route namelijk anders dan voor een diesel. 

Later dit jaar maakt Google ‘Eco-Friendly Routing’ openbaar voor developers. Zo wil Google o.a. bezorgservices en deelauto apps stimuleren de feature toe te voegen aan hun eigen dienst.

  1. Brandstofkosten van een nieuwe auto in de SERP

Op zoek naar een nieuwe auto? Met de hoge benzineprijzen wil je het liefst een auto die zo min mogelijk verbruikt. In de SERP toont Google de geschatte brandstofkosten bij de auto die je zoekt.

  1. Veelgestelde vragen over elektrische auto’s

De behoefte aan elektrische auto’s is de afgelopen jaren flink gestegen. Google maakt het makkelijker om antwoord te vinden op vragen over elektrische auto’s. Aan de SERP wordt informatie toegevoegd, zoals bereik, energiekosten, laadsnelheid en oplaadpunten in de buurt.

  1. Uitgelicht label voor tweedehands spullen

In de zoekmachine voegt Google een label met een groen blaadje toe aan tweedehands producten. Op die manier worden deze producten beter uitgelicht en vallen ze meer op dan andere producten.

  1. Weet wat de uitstoot is van wat je eet

Google staat vol met recepten. Om te bepalen of het recept dat je wil maken duurzaam is, voegt Google aan de SERP een ‘average greenhouse gas impact’ toe. Daarmee vergelijk je de uitstoot van de ingrediënten uit het recept. Dit maakt inzichtelijk hoe bijvoorbeeld vis zich verhoudt tot tofu als het aankomt op het broeikaseffect. 

Optimaliseren van jou website

Sommige van deze features zijn (nog) niet beschikbaar in Nederland. De kans is groot dat ze op termijn ook hier geïmplementeerd worden. Nu je op de hoogte bent van de mogelijkheden, geeft dat je de kans om jouw bedrijf hier op voor te bereiden.

Advies nodig over het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachine? Ik denk graag met je mee.

9 praktische tips: beïnvloedingsprincipes toepassen in tekst

Robert Cialdini, je hebt waarschijnlijk wel eens eerder van de beste man gehoord. Deze psycholoog werd wereldbekend met zijn boek over beïnvloedingsprincipes: Influence: The Psychology of Persuasion. In zijn bestseller noemt hij verschillende principes waar je mensen mee kunt beïnvloeden.

Met de teksten op jouw website of social media wil je mensen vaak aansporen tot actie. Misschien zelfs wel tot het kopen van je product of dienst. Door de beïnvloedingsprincipes van Cialdini toe te passen, vergroot je de kans dat mensen doen wat jij wil. De principes zijn vrij breed te interpreteren. Daarom heb ik 9 praktische tips voor je op een rij gezet. Ontdek hoe je een aantal van de principes van Cialdini toepast in tekst. 

Sociale bewijskracht: de keuze van andere mensen

Volgens Cialdini worden veel mensen bij het maken van een keuze beïnvloed door de mening van anderen. Met sociale bewijskracht laat je zien wat anderen vinden van jouw dienst of product. Je kunt dit op verschillende manieren toepassen in je tekst. Haal een quote aan van een positieve review, vertel hoe vaak een product of dienst al is verkocht of laat zien welke keus mensen eerder maakte. 

Voorbeelden van copy met sociale bewijskracht:

  1. Haal een quote aan van een positieve review

“Vera heb ik leren kennen als een gedreven en gestructureerde online marketeer die graag initiatief neemt. Zij zet zich vol enthousiasme in voor een betere wereld, weet wat ze wil en waar ze voor staat.”, aldus mijn oud collega, Amy. 

  1. Vertel hoe vaak een product of dienst al is verkocht

“100e deelnemer! Janny Janssen is de 100e deelnemer van de cursus SEO voor beginners.”

“10.000 boeken verkocht! Wat een mooie mijlpaal.”

  1. Laat zien welke keuze andere mensen hebben gemaakt

“Top 3 meest verkochte regentonnen.”

“Bonnie koos voor een groen dak. Kijk eens hoe mooi haar tuin er nu uitziet.”

Voorbeeld van social proof toegepast op de website van IMU
Quote van een deelnemer van de SEO cursus van IMU

Schaarste: bang om iets mis te lopen

FOMO is niet alleen een ding op social media. Fear of missing out is vergelijkbaar met het beïnvloedingsprincipe schaarste. Mensen zijn bang om iets mis te lopen en willen graag dingen hebben die ze niet kunnen hebben. Je kunt schaarste op verschillende manier terug laten komen in je tekst.

Voorbeelden van copy met schaarste:

  1. Het idee van schaarste geven

“Wees er snel bij, want er is maar een beperkte oplage beschikbaar!”

“Limited edition: het tijger t-shirt van WNF!”

  1. Schaarste wanneer er echt schaarste is

“De laatste kaarten voor…”

“Nog 1 plekje beschikbaar…”

  1. Uitverkochte producten zijn blijkbaar heel gewild

“Uitverkocht! Heb jij net naast een kaartje gegrepen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief …”

Voorbeeld van schaarste in tekst toegepast op een website
Sold out. Laat je e-mail achter. Een mooi haakje om als nog een conversie te genereren.

Autoriteit: als de expert het zegt

Je hoeft nog geen autoriteit te zijn om autoriteit uit te stralen. Volgens Cialdini kun je mensen laten geloven dat je een autoriteit bent door de juiste dingen te benoemen of te laten zien. Het is daarbij wel handig om al wat expertise te hebben. Dat maakt je verhaal geloofwaardiger. Autoriteit straal je uit door bijvoorbeeld je titels te benoemen: Dr. Prof. PhD. Het tonen van je ervaring maakt al een verschil. Laat zien welke awards je hebt gewonnen. Erkende keurmerken spelen ook een grote rol in autoriteit. Daarnaast helpt het ook om mensen met autoriteit of experts te laten praten over jou of zelfs door deze mensen aan te halen. 

Voorbeelden van copy met autoriteit:

  1. Quote een expert of zorg dat een expert jou noemt

“Ik laat mijn teksten altijd schrijven door Vera van Goede Morgen Marketing, want die weet op de juiste manieren de beïnvloedingsprincipes toe te passen.” – Prof. Robert Cialdini.

  1. Vertel welke awards je hebt gewonnen

“Gisteren mocht ik de award ‘Beste Online Marketeer van Nederland’ in ontvangst nemen!”

“Voor de 3e keer op een rij verkozen tot beste copywriter van Nederland.”

“Wij staan in de top 10 beste werkgevers van Zuid-Holland.”

  1. Vertel over je erkende keurmerken

‘Als B-corp gecertificeerd bedrijf zetten wij ons in voor de planeet en onze mensen.”

“Alzheimer Nederland is gecertificeerd als A Great Place to Work.”

Voorbeeld van autoriteit uitstralen in een tekst op de website van Alzheimer Nederland
Alzheimer Nederland vermeld op de werken bij pagina dat zij een Great Place To Work zijn

Aan de slag!

Waarschijnlijk pas je sommige beïnvloedingsprincipes bewust of onbewust al toe op je tekst. Analyseer je teksten daarom eerst goed. Kies de momenten waarop je de lezer wilt beïnvloeden. Pas daar je tekst op aan met een van de principes in je achterhoofd.

Heb je hulp nodig bij het toepassen van beïnvloedingsprincipes op jouw copy? Neem contact op met mij via jouw favoriete kanaal: e-mail, telefoon of DM’en op LinkedIn of Instagram.