Blog

5 nieuwe features waarmee Google je helpt duurzamere keuzes te maken

Tijdens het Search On event presenteerde Google nieuwe features die ze toevoegen aan de zoekmachine. Een belangrijk onderwerp waar ze op inspelen is duurzaamheid. De afgelopen jaren heeft Google gezien dat steeds meer mensen zoeken naar duurzame opties en keuzes. Met deze nieuwe toevoegingen aan de zoekmachine helpt Google je om duurzamere keuzes te maken.

  1. Duurzame route via Google Maps

Onlangs heeft Google ‘Eco-Friendly Routing’ toegevoegd aan Google Maps. Wanneer je met de auto een route plant, laat Google je zien wat de meest efficiënte route is voor je brandstofverbruik. Je kunt daarbij aangeven wat voor brandstof jouw auto gebruikt. Voor een elektrische auto is de optimale route namelijk anders dan voor een diesel. 

Later dit jaar maakt Google ‘Eco-Friendly Routing’ openbaar voor developers. Zo wil Google o.a. bezorgservices en deelauto apps stimuleren de feature toe te voegen aan hun eigen dienst.

  1. Brandstofkosten van een nieuwe auto in de SERP

Op zoek naar een nieuwe auto? Met de hoge benzineprijzen wil je het liefst een auto die zo min mogelijk verbruikt. In de SERP toont Google de geschatte brandstofkosten bij de auto die je zoekt.

  1. Veelgestelde vragen over elektrische auto’s

De behoefte aan elektrische auto’s is de afgelopen jaren flink gestegen. Google maakt het makkelijker om antwoord te vinden op vragen over elektrische auto’s. Aan de SERP wordt informatie toegevoegd, zoals bereik, energiekosten, laadsnelheid en oplaadpunten in de buurt.

  1. Uitgelicht label voor tweedehands spullen

In de zoekmachine voegt Google een label met een groen blaadje toe aan tweedehands producten. Op die manier worden deze producten beter uitgelicht en vallen ze meer op dan andere producten.

  1. Weet wat de uitstoot is van wat je eet

Google staat vol met recepten. Om te bepalen of het recept dat je wil maken duurzaam is, voegt Google aan de SERP een ‘average greenhouse gas impact’ toe. Daarmee vergelijk je de uitstoot van de ingrediënten uit het recept. Dit maakt inzichtelijk hoe bijvoorbeeld vis zich verhoudt tot tofu als het aankomt op het broeikaseffect. 

Optimaliseren van jou website

Sommige van deze features zijn (nog) niet beschikbaar in Nederland. De kans is groot dat ze op termijn ook hier geïmplementeerd worden. Nu je op de hoogte bent van de mogelijkheden, geeft dat je de kans om jouw bedrijf hier op voor te bereiden.

Advies nodig over het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachine? Ik denk graag met je mee.

9 praktische tips: beïnvloedingsprincipes toepassen in tekst

Robert Cialdini, je hebt waarschijnlijk wel eens eerder van de beste man gehoord. Deze psycholoog werd wereldbekend met zijn boek over beïnvloedingsprincipes: Influence: The Psychology of Persuasion. In zijn bestseller noemt hij verschillende principes waar je mensen mee kunt beïnvloeden.

Met de teksten op jouw website of social media wil je mensen vaak aansporen tot actie. Misschien zelfs wel tot het kopen van je product of dienst. Door de beïnvloedingsprincipes van Cialdini toe te passen, vergroot je de kans dat mensen doen wat jij wil. De principes zijn vrij breed te interpreteren. Daarom heb ik 9 praktische tips voor je op een rij gezet. Ontdek hoe je een aantal van de principes van Cialdini toepast in tekst. 

Sociale bewijskracht: de keuze van andere mensen

Volgens Cialdini worden veel mensen bij het maken van een keuze beïnvloed door de mening van anderen. Met sociale bewijskracht laat je zien wat anderen vinden van jouw dienst of product. Je kunt dit op verschillende manieren toepassen in je tekst. Haal een quote aan van een positieve review, vertel hoe vaak een product of dienst al is verkocht of laat zien welke keus mensen eerder maakte. 

Voorbeelden van copy met sociale bewijskracht:

  1. Haal een quote aan van een positieve review

“Vera heb ik leren kennen als een gedreven en gestructureerde online marketeer die graag initiatief neemt. Zij zet zich vol enthousiasme in voor een betere wereld, weet wat ze wil en waar ze voor staat.”, aldus mijn oud collega, Amy. 

  1. Vertel hoe vaak een product of dienst al is verkocht

“100e deelnemer! Janny Janssen is de 100e deelnemer van de cursus SEO voor beginners.”

“10.000 boeken verkocht! Wat een mooie mijlpaal.”

  1. Laat zien welke keuze andere mensen hebben gemaakt

“Top 3 meest verkochte regentonnen.”

“Bonnie koos voor een groen dak. Kijk eens hoe mooi haar tuin er nu uitziet.”

Voorbeeld van social proof toegepast op de website van IMU
Quote van een deelnemer van de SEO cursus van IMU

Schaarste: bang om iets mis te lopen

FOMO is niet alleen een ding op social media. Fear of missing out is vergelijkbaar met het beïnvloedingsprincipe schaarste. Mensen zijn bang om iets mis te lopen en willen graag dingen hebben die ze niet kunnen hebben. Je kunt schaarste op verschillende manier terug laten komen in je tekst.

Voorbeelden van copy met schaarste:

  1. Het idee van schaarste geven

“Wees er snel bij, want er is maar een beperkte oplage beschikbaar!”

“Limited edition: het tijger t-shirt van WNF!”

  1. Schaarste wanneer er echt schaarste is

“De laatste kaarten voor…”

“Nog 1 plekje beschikbaar…”

  1. Uitverkochte producten zijn blijkbaar heel gewild

“Uitverkocht! Heb jij net naast een kaartje gegrepen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief …”

Voorbeeld van schaarste in tekst toegepast op een website
Sold out. Laat je e-mail achter. Een mooi haakje om als nog een conversie te genereren.

Autoriteit: als de expert het zegt

Je hoeft nog geen autoriteit te zijn om autoriteit uit te stralen. Volgens Cialdini kun je mensen laten geloven dat je een autoriteit bent door de juiste dingen te benoemen of te laten zien. Het is daarbij wel handig om al wat expertise te hebben. Dat maakt je verhaal geloofwaardiger. Autoriteit straal je uit door bijvoorbeeld je titels te benoemen: Dr. Prof. PhD. Het tonen van je ervaring maakt al een verschil. Laat zien welke awards je hebt gewonnen. Erkende keurmerken spelen ook een grote rol in autoriteit. Daarnaast helpt het ook om mensen met autoriteit of experts te laten praten over jou of zelfs door deze mensen aan te halen. 

Voorbeelden van copy met autoriteit:

  1. Quote een expert of zorg dat een expert jou noemt

“Ik laat mijn teksten altijd schrijven door Vera van Goede Morgen Marketing, want die weet op de juiste manieren de beïnvloedingsprincipes toe te passen.” – Prof. Robert Cialdini.

  1. Vertel welke awards je hebt gewonnen

“Gisteren mocht ik de award ‘Beste Online Marketeer van Nederland’ in ontvangst nemen!”

“Voor de 3e keer op een rij verkozen tot beste copywriter van Nederland.”

“Wij staan in de top 10 beste werkgevers van Zuid-Holland.”

  1. Vertel over je erkende keurmerken

‘Als B-corp gecertificeerd bedrijf zetten wij ons in voor de planeet en onze mensen.”

“Alzheimer Nederland is gecertificeerd als A Great Place to Work.”

Voorbeeld van autoriteit uitstralen in een tekst op de website van Alzheimer Nederland
Alzheimer Nederland vermeld op de werken bij pagina dat zij een Great Place To Work zijn

Aan de slag!

Waarschijnlijk pas je sommige beïnvloedingsprincipes bewust of onbewust al toe op je tekst. Analyseer je teksten daarom eerst goed. Kies de momenten waarop je de lezer wilt beïnvloeden. Pas daar je tekst op aan met een van de principes in je achterhoofd.

Heb je hulp nodig bij het toepassen van beïnvloedingsprincipes op jouw copy? Neem contact op met mij via jouw favoriete kanaal: e-mail, telefoon of DM’en op LinkedIn of Instagram.