SEO Advent: 24 praktische SEO tips (1/4)

In de aanloop naar kerst deel ik 24 praktische SEO tips. Je kunt de SEO tips eenvoudig zelf toepassen. In dit deel vind je tip 1 t/m 6. Deze gaan over locatie in Google Mijn Bedrijf, structured data voor events, links in Google Search Console, uitbreiding op je zoekwoordenonderzoek en een handige browser extensie.

#1: Servicegebied in Google Mijn Bedrijf 🗺️ 

Een local SEO tip. Of eigenlijk een regional SEO tip. 

Een Google Mijn Bedrijf profiel zorgt voor vindbaarheid op Google Maps en in de Local Pack. 

Ook als jouw bedrijf niet vast te pinnen 📍 is op één plek op de kaart. Bijvoorbeeld als je online werkt of op locatie bij klanten.

En kaart met een geselecteerd servicegebied van een bedrijf
Google Maps met een geselecteerd servicegebied

Bij het aanmaken van je Google Mijn Bedrijf profiel kies je in plaats van een specifieke locatie voor een servicegebied. Zo laat je Google weten dat jij een relevant zoekresultaat bent voor een groter gebied.

Maak hier een Google Mijn Bedrijf profiel aan.

#2: Gebruik Structured Data om op te vallen in Search resultaten

Structured Data is een stukje code dat Google extra informatie geeft over de inhoud van de content op jouw website. Google begrijpt hierdoor beter wat voor informatie jij laat zien.

Met structured data kun jij je onderscheiden van je concurrenten in de zoekmachine. Met deze extra informatie val je namelijk veel meer op.


Als voorbeeld neem ik ‘events’. Organiseer jij trainingen, cursussen of conferenties? Dan kun je de event structured data toevoegen aan jouw pagina. Vereiste informatie hiervoor is de locatie, naam en startdatum.

Overzicht van Google search resultaten met structured data van events waarbij datum en titel van de training zichtbaar is.
Overzicht van Google search resultaten met zichtbare structured data van events

Het resultaat in de search resultaten:

  • Meer ruimte op het scherm
  • Opvallende opmaak
  • Extra klikbare links

Des te beter zichtbaar, des te groter de kans dat mensen doorklikken naar jouw website.

Onderaan het screenshot zie je ook nog extra structured data. Bij het resultaat van dereactie.nl staat de prijs uitgelicht.

Bekijk hier de uitleg van de implementatie van structured data voor events.

#3: Check je links in Google Search Console 🔗

In Google Search Console zit een overzicht met alle interne en externe links van jouw website. 

Tabellen met meest gelinkte pagina's intern en extern. En sites met de meeste links naar jouw site. De URL is geblurt maar de aantallen zijn nog zichtbaar.
Links overzicht in Google Search Console

Je ziet naar welke pagina’s op je website het meest wordt gelinkt en vanaf welke sites. 

Op die manier kun je geheel gratis jouw linkbuilding monitoren.

#4: Detailed als SEO browser extensie

Dit is al jaren mijn favoriete SEO browser extensie. 💛

Browser plugin met details over de meta title, description, URL en canoncial van de website goedemorgenmarketing.nl
Detailed plugin actief op mijn website

Detailed laat verschillende SEO onderdelen van de website zien die je op dat moment bezoekt.

In een oogopslag:

  • Meta title & description
  • Canonical
  • Robots tag
  • Word count
  • Headings
  • Links
  • Images met en zonder alt tekst
  • Schema met microdata
  • Open Graph data

#5: See, Think, Do, Care Model toepassen op je zoekwoordenonderzoek

Geef je zoekwoordenonderzoek extra waarde door de zoektermen te categoriseren in de fases van het See, Think, Do, Care-model van Google. 

👀 SEE zoekwoorden: woorden die impliceren dat iemand iets wil weten over een bepaald onderwerp. Dit zijn bijvoorbeeld zoektermen in combinatie met ‘wat is’, ‘voorbeelden’ en ‘soorten’.

🧠 THINK zoekwoorden: woorden die een overweging impliceren. Dit zijn zoekwoorden met ‘vergelijken’ ‘vs’, ‘of’, ‘beste’ en ‘voordelen’.  

🛒 DO zoekwoorden: woorden met een actie intentie, zoals ‘kopen’. Dit zijn vaak werkwoorden. 

💛 CARE zoekwoorden: woorden in de nazorg fase van jouw klanten. Dit zijn termen in combinatie met jouw bedrijfsnaam ‘inloggen ASN bank’ of ‘Mijn Greenchoice’.

Op die manier bepaal je welke zoektermen in welke fase van je funnel passen. 

#6: 404 pagina’s checken in Google Search Console ❌

Een pagina verwijderd of URL aangepast? Dat kan resulteren in een 404 error op jouw website. 
In Search Console vind je een overzicht van al jouw 404 pagina’s die door Google zijn opgepikt. Ga naar: Indexeren > Pagina’s > Niet gevonden (404).

Een grafiek met het aantal niet gevonden pagina's. Betreffende pagina's is 1.
Niet gevonden pagina’s (404) in Google Search Console

Check ze en stel waar nodig een redirect in.

SEO Advent

Dit waren tip 1 t/m 6 van SEO Advent. Op 12 december volgt hier tip 7 t/m 12.
Elke dag verschijnen de tips ook op LinkedIn. Je vindt ze onder de hashtag #SEOAdvent.