SEO Advent: 24 praktische SEO Tips (2/4)

In de aanloop naar kerst deel ik 24 praktische SEO tips. Je kunt de SEO tips eenvoudig zelf toepassen. In dit tweede deel vind je tip 7 t/m 12. Deze gaan over Lighthouse, alt-teksten schrijven, uitgebreid filteren in search console met RegEx, sneller indexeren, keywords en queries voor Looker Studio.

#7: Lighthouse in Google Chrome

De snelheid van je website is een belangrijke ranking factor voor zoekmachines. 🚀
Hoe check je die eenvoudig in je browser? 🌐

  1. Open je website in Google Chrome
  2. Klik rechtermuisknop op je pagina
  3. Kies inspecteren
  4. Je DevTools openen nu
  5. Kies in het menu ‘Lighthouse’ 
  6. Klik de button ‘Analyze page load’
Scores van een website analyse in ronde groene bollen. De scores zijn 92 voor performance, 100 voor accessibility, 100 voor best practices en 100 voor SEO.
Lighthouse scores voor de homepagina van Goede Morgen Marketing

🟢 Alle seinen op groen? Dan ben je lekker bezig. 

🟠 🔴 Scores in oranje of rood? Maak een screenshot en stuur het naar je website developer. Kijk samen wat er aan je website aangepast moet worden om ‘m sneller te maken. 

#8: 4 redenen waarom je alt-teksten moet schrijven

  1. Je verhoogt de toegankelijkheid van je website voor blinden en slechtzienden
  2. Google neemt accessibility mee in de beoordeling van jouw website 
  3. Je kunt er keywords in verwerken
  4. Je verhoogt je zichtbaarheid in de afbeelding search resultaten

Met een alt-tekst leest de zoekmachine wat er op een afbeelding staat. 

Alt-tekst is níét je bestandsnaam en ook níét de omschrijving die je onder de afbeelding zet. 

Het is de tekst die staat in de HTML code bij een afbeelding.

Code, die Google leest om te bepalen waar jouw pagina over gaat. Alt-teksten kun je dus gebruiken voor SEO. 

In de basis is alt-tekst bedoeld om je website toegankelijker te maken voor blinden en slechtzienden. Screenreaders lezen de alt-tekst voor, zodat deze mensen een beeld krijgen van wat er op de pagina te zien is.

Accessibility wordt door Google ook meegenomen als beoordelingscriteria voor jouw website. Check maar eens Lighthouse. Als de alt attribuut ontbreekt bij afbeeldingen, geeft Google je daar minpunten op.

#9: RegEx Search Queries in Google Search Console

Wist je dat je RegEx search queries kan gebruiken om je data in Google Search Console uitgebreid te filteren?

Filter je resultaten met reguliere expressies (regex) in Google Search Console

Dat kan met termen die gebruikt worden in zoekopdrachten via:

Prestaties > Nieuw >  Zoekopdracht > Aangepast (regex) 

Verzamel alle data rondom het onderwerp SEO door bij Regex in te geven:

‘SEO|zoekmachine optimalisatie|search engine optimization|organisch verkeer’

óf

Met termen die gebruikt worden in je pagina URL via:

Prestaties > Nieuw >  Pagina > Aangepast (regex) 

Verzamel alle data rondom je wervingscampagne. Geef als RegEx zowel je vacature detailpagina’s als je werken-bij pagina en de pagina’s met je medewerker interviews op:

‘vacature|werken-bij|interview’

#10: Nieuwe website sneller laten indexeren 🔍

Wanneer je een nieuwe website lanceert, wil je natuurlijk dat Google deze zo snel mogelijk oppikt. Daarvoor kun je de zoekmachine een handje helpen:

  • Maak een (XML) sitemap
  • Dien de sitemap in bij Google via Search Console
  • Laat Google weten dat je nieuwe site hebt: https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html 
  • Registreer of update je online profiel voor o.a. Google Mijn Bedrijf, LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram
  • Maak wat herrie rondom de lancering van je nieuwe website via online media

#11: Hoe verwerk je keywords op een natuurlijke manier in je content?

  1. Schrijf eerst de content voor de websitebezoeker, zonder na te denken over keywords.
  2. Selecteer daarna 1 keyword voor je pagina. Dit keyword is het hoofdonderwerp.
  3. Zoek synoniemen voor het keyword
  4. Verwerk het keyword en de synoniemen in de headings, alt-tekst, bodytekst, URL en links verwijzend naar de pagina.

Easy peasy 😉

#12: RegEx query voor je zoekwoorden in Looker Studio

Meten is weten. Ook wat betreft SEO. In Looker Studio (voorheen Data Studio) stel je zelf rapportages samen op basis van jouw doelen.

Ik gebruik hiervoor de bron input uit Google Search Console. Om de data volledig toe te spitsen mijn doelen stel ik een query in. Zo zie ik alleen de resultaten van bijvoorbeeld mijn diensten: Copywriting, SEO en Strategie.

Die query stel ik in met behulp van een stukje RegEx code. Die voeg ik als nieuw veld toe aan mijn diagram in 6 stappen:

  1. Gegevensbron bewerken
  2. Een veld toevoegen
  3. Geef het nieuwe veld een herkenbare naam
  4. Kopieer en plak de onderstaande code en vervang ‘ZOEKTERM’ door jouw gewenste zoekterm.
  5. Opslaan
  6. Voeg het nieuwe veld toe aan je diagram

RegEx Code:

CASE

  WHEN REGEXP_MATCH(Query, '.*ZOEKTERM.*') OR REGEXP_MATCH(Query, '.*ZOEKTERM.*') OR REGEXP_MATCH(Query, '.*ZOEKTERM.*')

THEN Query

END

SEO Advent

Dit waren tip 7 t/m 12 van SEO Advent. Op 18 december volgt hier tip 13 t/m 18.
Elke dag verschijnen de tips ook op LinkedIn. Je vindt ze onder de hashtag #SEOAdvent.

Lees ook:
SEO Advent: 24 praktische SEO Tips (1/4)