SEO Advent: 24 praktische SEO tips (4/4)

In de aanloop naar kerst deel ik 24 praktische SEO tips. Je kunt de SEO tips eenvoudig zelf toepassen. In dit deel vind je tip 19 t/m 24. Deze gaan over GoogleJobs, headings, externe linkbuilding kansen spotten, meta titles en descriptions, E-E-A-T

#19: GoogleJobs voor meer zichtbaarheid van je vacatures 

Praktisch elk bedrijf zoekt nieuwe mensen. Volgens het CBS stonden er in september dit jaar 449 duizend(!) vacatures open in Nederland.

Maar lang niet alle vacatures zijn goed zichtbaar. Wat kun je daaraan doen?

GoogleJobs domineert de zoekresultaten. Zoek maar eens op een functie + vacature. Een groot blok met vacatures vult je hele scherm.


Google Jobs overzicht in de search resultaten

Hoe komt jouw vacature daar te staan? 

Je hebt 2 opties:

  1. Google Jobs structured data (een stukje code) toevoegen aan de vacature op je website. Dit kun je doen met behulp van een developer. In het geval van een WordPress website zijn er verschillende plugins die je kunt gebruiken.
  2. Je vacature plaatsen op externe platformen, zoals Nationale vacaturebank, Indeed of Monsterboard. Zij maken al gebruik van structured data op hun platform, waardoor je vacature die code automatische mee krijgt. 

#20: Schrijf inhoudelijke headings voor beter scanbare teksten

Heb je enig idee waar een tekst over gaat als je hem scant en de onderstaande koppen leest?

Onbekende klantnaam X

Wat hebben we gedaan?

Het resultaat

Contact

Nee. Deze tekst kun je inhoudelijk niet invullen. Ook kun je niet bepalen of de tekst de moeite waard is om te lezen, want je hebt geen idee of het interessant voor jou is.

Toch kom je op heel veel websites deze koppen letterlijk tegen.

𝗧𝗶𝗽: schrijf inhoudelijke headings voor beter scanbare teksten. Zo kunnen jouw websitebezoekers veel beter bepalen waar de tekst over gaat en of het relevant voor ze is.

𝗩𝗮𝗻: Onbekende klantnaam X → 𝗻𝗮𝗮𝗿: [Dienst + branche]

Voorbeeld: SEO optimalisatie voor het goede doel

𝗩𝗮𝗻: Wat hebben we gedaan? → 𝗻𝗮𝗮𝗿: [Specifieke werkzaamheden] 

Voorbeeld: Zoekwoordenonderzoek, SEO 0-meting en verbeteringen 

𝗩𝗮𝗻: Het resultaat → 𝗻𝗮𝗮𝗿: [Voorbeeld van het resultaat]

Voorbeeld: 25% stijging in organisch zoekverkeer

𝗩𝗮𝗻: Contact → 𝗻𝗮𝗮𝗿: [Call to action + dienst]

Voorbeeld: Hulp nodig bij SEO optimalisatie van jouw website? 

Als je ook wil dat de zoekmachine je teksten goed kan lezen, voeg dan netjes heading tags aan je koppen toe.

#21: Externe linkbuilding kansen spotten in Google

Blogs plaatsen op externe websites is een van de meest gebruikte linkbuilding tactieken. 

Met deze zoekopdrachten vind je opties voor het plaatsen content op andere websites.

Zoek in Google naar:

  • [keyword] + inurl:schrijf-voor-ons
  • [keyword] + filetype:pdf mediakit
  • [keyword] + “gastbloggers gezocht”

Voorbeeld:

startup + filetype:pdf mediakit 2022

Zoekresultaten voor ‘start + filetype:pdf mediakit 2022’

#22: Hoe schrijf je een goede meta title en description?

De meta title en description vormen samen het organische resultaat van een pagina in de zoekmachine. 

Je kunt het zien als een mini advertentie van je de pagina. 

Houd je aan de volgende richtlijnen voor het schrijven van een goede meta title en description.


Meta title:

  • Unieke beschrijving van de pagina
  • Maximaal 60 tekens
  • Gebruik 1 keyword
  • Verwerk een Unique Selling Point

Meta description:

  • Beknopte en inhoudelijke beschrijving van de pagina
  • Maximaal 155 tekens
  • Gebruik 1 keyword of een synoniem ervan
  • Plaats het keyword zo ver mogelijk vooraan
  • Verwerk een Call To Action

#23: E-E-A-T toepassen op je content

E-E-A-T heeft niks te maken met eten. Helaas, het kerstdiner moet nog even wachten. 

De afkorting staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het concept komt uit de Google Search Quality Evaluator Guidelines.


In het kort komt het er op neer dat Google graag de resultaten toont van betrouwbare experts.

Hoe laat je zien dat jíj de expert ben? 

  1. Schrijf de teksten op je website vanuit de ik-vorm
  2. Wees de bron, dus plaats niet te veel uitgaande links
  3. Zorg voor een uitgebreid auteursprofiel of ‘over mij’ pagina op je website
  4. Richt je op het delen van kennis en probeer niet direct te veel te verkopen
  5. Focus op een niche, zodat jij gekoppeld wordt als expert aan dat onderwerp
  6. Voeg een datum toe aan je content om te laten zien dat deze recent en relevant is

#24: Laaghangend fruit: de quick wins voor SEO optimalisatie

Wanneer je zoekmachine optimalisaties uitvoert, kijk dan als eerst naar het laaghangend fruit. Oftewel, met welke makkelijke aanpassingen kun je snel resultaat behalen. 💯

Google Search Console geeft hier goed inzicht in. Kijk met welke zoektermen de website rankt op de positie 10 t/m 20. Dat is de tweede pagina in de zoekmachine. Vervolgens kijk ik naar het aantal impressies. Op welke zoekterm zijn deze relatief hoog, maar het aantal kliks nog relatief laag? Dit zijn de ‘laaghangend fruit’ resultaten die vrij eenvoudig van de 2e naar de 1e pagina kunnen komen.

Quick optimalisatie wins zijn:

  • Correct keyword gebruik
  • Meta data invullen
  • Interne links toevoegen
  • Correct heading gebruik
  • Structured data toevoegen
  • Content uitbreiden

SEO Advent

Dit was de laatste reeks tips in de serie SEO Advent. Hieronder vind je alle eerder geplaatste SEO tips terug.

Lees ook:

SEO Advent: 24 praktische SEO Tips (1/4)

SEO Advent: 24 praktische SEO Tips (2/4)

SEO Advent: 24 praktische SEO Tips (3/4)