Robert Cialdini, je hebt waarschijnlijk wel eens eerder van de beste man gehoord. Deze psycholoog werd wereldbekend met zijn boek over beïnvloedingsprincipes: Influence: The Psychology of Persuasion. In zijn bestseller noemt hij verschillende principes waar je mensen mee kunt beïnvloeden.
Met de teksten op jouw website of social media wil je mensen vaak aansporen tot actie. Misschien zelfs wel tot het kopen van je product of dienst. Door de beïnvloedingsprincipes van Cialdini toe te passen, vergroot je de kans dat mensen doen wat jij wil. De principes zijn vrij breed te interpreteren. Daarom heb ik 9 praktische tips voor je op een rij gezet. Ontdek hoe je een aantal van de principes van Cialdini toepast in tekst.
Sociale bewijskracht: de keuze van andere mensen
Volgens Cialdini worden veel mensen bij het maken van een keuze beïnvloed door de mening van anderen. Met sociale bewijskracht laat je zien wat anderen vinden van jouw dienst of product. Je kunt dit op verschillende manieren toepassen in je tekst. Haal een quote aan van een positieve review, vertel hoe vaak een product of dienst al is verkocht of laat zien welke keus mensen eerder maakte.
Voorbeelden van copy met sociale bewijskracht:
- Haal een quote aan van een positieve review
“Vera heb ik leren kennen als een gedreven en gestructureerde online marketeer die graag initiatief neemt. Zij zet zich vol enthousiasme in voor een betere wereld, weet wat ze wil en waar ze voor staat.”, aldus mijn oud collega, Amy.
- Vertel hoe vaak een product of dienst al is verkocht
“100e deelnemer! Janny Janssen is de 100e deelnemer van de cursus SEO voor beginners.”
“10.000 boeken verkocht! Wat een mooie mijlpaal.”
- Laat zien welke keuze andere mensen hebben gemaakt
“Top 3 meest verkochte regentonnen.”
“Bonnie koos voor een groen dak. Kijk eens hoe mooi haar tuin er nu uitziet.”

Schaarste: bang om iets mis te lopen
FOMO is niet alleen een ding op social media. Fear of missing out is vergelijkbaar met het beïnvloedingsprincipe schaarste. Mensen zijn bang om iets mis te lopen en willen graag dingen hebben die ze niet kunnen hebben. Je kunt schaarste op verschillende manier terug laten komen in je tekst.
Voorbeelden van copy met schaarste:
- Het idee van schaarste geven
“Wees er snel bij, want er is maar een beperkte oplage beschikbaar!”
“Limited edition: het tijger t-shirt van WNF!”
- Schaarste wanneer er echt schaarste is
“De laatste kaarten voor…”
“Nog 1 plekje beschikbaar…”
- Uitverkochte producten zijn blijkbaar heel gewild
“Uitverkocht! Heb jij net naast een kaartje gegrepen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief …”

Autoriteit: als de expert het zegt
Je hoeft nog geen autoriteit te zijn om autoriteit uit te stralen. Volgens Cialdini kun je mensen laten geloven dat je een autoriteit bent door de juiste dingen te benoemen of te laten zien. Het is daarbij wel handig om al wat expertise te hebben. Dat maakt je verhaal geloofwaardiger. Autoriteit straal je uit door bijvoorbeeld je titels te benoemen: Dr. Prof. PhD. Het tonen van je ervaring maakt al een verschil. Laat zien welke awards je hebt gewonnen. Erkende keurmerken spelen ook een grote rol in autoriteit. Daarnaast helpt het ook om mensen met autoriteit of experts te laten praten over jou of zelfs door deze mensen aan te halen.
Voorbeelden van copy met autoriteit:
- Quote een expert of zorg dat een expert jou noemt
“Ik laat mijn teksten altijd schrijven door Vera van Goede Morgen Marketing, want die weet op de juiste manieren de beïnvloedingsprincipes toe te passen.” – Prof. Robert Cialdini.
- Vertel welke awards je hebt gewonnen
“Gisteren mocht ik de award ‘Beste Online Marketeer van Nederland’ in ontvangst nemen!”
“Voor de 3e keer op een rij verkozen tot beste copywriter van Nederland.”
“Wij staan in de top 10 beste werkgevers van Zuid-Holland.”
- Vertel over je erkende keurmerken
‘Als B-corp gecertificeerd bedrijf zetten wij ons in voor de planeet en onze mensen.”
“Alzheimer Nederland is gecertificeerd als A Great Place to Work.”

Aan de slag!
Waarschijnlijk pas je sommige beïnvloedingsprincipes bewust of onbewust al toe op je tekst. Analyseer je teksten daarom eerst goed. Kies de momenten waarop je de lezer wilt beïnvloeden. Pas daar je tekst op aan met een van de principes in je achterhoofd.
Heb je hulp nodig bij het toepassen van beïnvloedingsprincipes op jouw copy? Neem contact op met mij via jouw favoriete kanaal: e-mail, telefoon of DM’en op LinkedIn of Instagram.