In de aanloop naar kerst deel ik 24 praktische SEO tips. Je kunt de SEO tips eenvoudig zelf toepassen. In dit deel vind je tip 13 t/m 18. Deze gaan over NoIndex, Bing Webmaster Tools, Nofollow links, redirect criteria, favoriete blogs en interne linkbuilding kansen.
#13: NoIndex voor pagina’s die Google niet mag zien
Van sommige pagina’s wil je niet dat Google ze indexeert. Denk aan:
- Pagina’s op een testomgeving
- Bedankpagina’s achter formulieren
- Download pagina’s in je sales funnel
In de code van je website geef je aan deze pagina ‘noindex’ mee. Als Googlebot dan langs komt om jouw website te crawlen, slaat hij pagina’s met ‘noindex’ over. Hiermee voorkom je dat deze pagina’s terug te vinden zijn in de Google Search resultaten.
Dat is vooral handig als je conversies meet aan de hand van bezoeken op je bedankpagina of downloads exclusief beschikbaar wil stellen voor mensen die hun e-mailadres achter hebben gelaten.
Mocht je nu pagina’s terug zien in Google Search die niet geïndexeerd mochten worden? Dan biedt Google de mogelijkheid om ze te verwijderen via de ‘removal’ optie in Google Search Console. Dit is een tijdelijke maatregel. Je dient alsnog ‘noindex’ toe te voegen.

#14: Bing Webmaster Tools voor gratis SEO inzichten
Bing Webmaster Tools is vergelijkbaar met Google Search Console. Veel dezelfde soort functies vind je hier terug, maar ook een paar unieke ten opzichte van Google:
✔️ Onderzoek sleutelwoord: voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek
✔️ SEO-rapporten: een overzicht van SEO fouten, zoals te lange of te korte meta titles en descriptions, verkeerd gebruik van headings en missende alt-teksten
✔️ Verkenningsbeheer: hier zie je de tijd waarop je website veel wordt bezocht. Daarbij kun je aan Bing aangeven wanneer Bingbot website intensief moet verkennen (oftewel: indexeren)
✔️ Berichten m.b.t. copyright verwijdering: Bing houdt in de gaten of je content jat van andere websites. Hier krijg je te zien als een pagina daarvoor door Bing gemarkeerd is.
En wat ook heel fijn is aan Webmaster Tools:
Je kunt je site importeren uit Google Search Console, dus geen extra verificatie nodig.

#15: NoFollow tegen Malafide links
Heb je reactievelden op jouw website waar mensen URL’s of profiel links plaatsen? Dan kunnen er zomaar malafide links op jouw site terechtkomen.
Om te voorkomen dat Google vastlegt dat jouw website linkt naar deze schimmige praktijken, voeg je een rel=”nofollow” toe aan deze elementen.
Je voorkomt hier ook mee dat mensen de reactievelden van jouw website gebruiken om te linkbuilden voor hun eigen website.
Let wel, ongewenste links ga je hier niet mee tegen. Alleen de ‘reputatieschade’ naar de zoekmachine voorkom je hiermee. Check daarom altijd de reacties die geplaatst worden op jouw website.
#16: Favoriete SEO blogs
SEO leer je door te doen, maar ook door erover te lezen.
Mijn favoriete kennisbronnen voor SEO zijn:
– Moz
#17: Criteria voor het opstellen van een redirects overzicht
Bij een website migratie is SEO een heel belangrijk onderdeel. Je wil namelijk dat jouw site hetzelfde (of beter) scoort in de zoekmachine na de migratie. Een van de dingen die je dan moet doen is URL’s doorverwijzen.
Ik kan mij goed voorstellen, dat je echt geen zin hebt om 10.000 verwijzingen op te stellen.
Daarnaast zijn niet alle URL’s even belangrijk. Maar hoe bepaal je welke wel de moeite waard zijn en welke niet?
Verzamel URL’s in Excel op basis van de volgende criteria:
👤 Websitebezoekers: URL’s met meer dan 50 bezoekers in het afgelopen jaar
🔗 Links: URL’s met 5 of meer verwijzende links van externe domeinen
👮 Autoriteit: URL’s met een page authority van 10 of hoger
🥇Ranking: URL’s die op positie 1 t/m 15 ranken in Google
Dit zijn je belangrijkste pagina’s om door te verwijzen.
Uiteraard kunnen de aantallen qua bezoekers, links, autoriteit of ranking per website verschillen. Bekijk wat past bij jouw statistieken.
#18: Interne linkbuilding kansen spotten in Google
Wanneer je een website hebt met veel pagina’s, is het soms lastig om te zien waar de interne linkbuilding kansen liggen.
Met deze zoekopdracht zie je direct welke pagina’s interessant zijn voor interne links.
Type in Google: Site:[websitenaam] + keyword
Voorbeeld:
Site:goedemorgenmarketing.nl + copywriting
Dan zie ik alle pagina’s op mijn website die de tekst ‘copywriting’ bevatten. Dat zijn dan potentiële pagina’s waarop ik interne links kan instellen.

SEO Advent
Dit waren tip 13 t/m 18 van SEO Advent. Op kerstavond volgt hier tip 19 t/m 24.
Elke dag verschijnen de tips ook op LinkedIn. Je vindt ze onder de hashtag #SEOAdvent.
Lees ook: